Hochschule Düsseldorf
University of Applied Sciences

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Die HSD zeigt Flagge und bekennt sich im Rahmen ihrer Möglichkeiten zu einem diskriminierungssensiblen Umgang mit geschlechtlicher Vielfalt am Campus – auch unabhängig von einer rechtlichen Anerkennung von Vornamen und Geschlechtseintrag.​​

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​Trans*, inter* und nicht-binäre Beschäftigte und Studierende können an der HSD auch vor einer amtlichen Änderung, ihre(n) Vornamen und ihren Geschlechtseintrag an ihre geschlechtliche Identität anpassen lassen. Da die Daten von Studierenden und Beschäftigten der HSD getrennt verwaltet werden, unterscheiden sich die jeweiligen Verfahren der Antragstellung. Personen, die sowohl an der HSD studieren als auch beschäftigt sind, müssen daher beide Anträge stellen. 


​​English version below​



AntragVerfahren für Studierende

Trans*, inter* und nicht-binäre Studierende der HSD können eine Anpassung von Vornamen und registriertem Geschlechtseintrag an die Geschlechtsidentität beantragen. Die im Antrag angegebenen Daten zu Vornamen und Geschlecht werden auf sämtlichen Dokumenten (inkl. Studierendenausweis, Semesterticket, Zeugnissen, Urkunden) aufgeführt und auch im Rahmen des gesetzlichen Datenaustauschs mit anderen Stellen (z.B. Krankenversicherung) weitergeleitet. In allen IT-basierten Diensten der Hochschule (E-Mail-Adresse, MS Teams, Moodle usw.) wird ausschließlich der angegebene Vorname verwendet.  


Für diese Änderung wird lediglich der ausgefüllte und unterschriebene Antrag benötigt.

Das Antragsformular findet sich hier.  

Den Antrag bitte entweder via unterschriebenen Scan an susanne.hoffschulte@hs-duesseldorf.de mailen oder für Susanne Hoffschulte am SSC-Infopoint abgeben.
​Für die Kommunikation mit Dritten (Fahrkartenkontrolleur*innen, BAföG-Amt, Krankenkasse, Rentenversicherung, Familienkasse usw.) oder zur Legitimation in Prüfungen
​ wird zusätzlich die Verwendung eines dgti-Ergänzungsausweis ​empfohlen, um eine Verbindung zwischen den amtlichen Daten und z.B. Semesterticket oder Studienbescheinigungen herzustellen. 


Antragverfahren für Beschäftigte

Trans*, inter* und nicht-binäre Beschäftigte können an der HSD ebenfalls ihren Vornamen und ihren registrierten Geschlechtsantrag durch einen Antrag anpassen. In der internen Kommunikation an der Hochschule werden in diesem Fall ausschließlich die selbstgewählten Daten verwendet. Das gilt für die E-Mailadresse, den Namen bei MS-Teams, die HSD-Card, das Personenverzeichnis der HSD-Website, die elektronische Zeiterfassung, Moodle und alle weiteren durch das Identitätsmanagement verknüpften Datenbestände. Die amtlichen Daten werden weiterhin hinterlegt und für personalrechtliche Vorgänge und im Rechtsverkehr mit anderen Behörden (z.B. LBV, Krankenkasse oder Rentenversicherung) verwendet.   


Das Antragsformular für die beschriebene Änderungen findet sich hier​. 


Sie können das ausgefüllte und unterschriebene Formular entweder via Hauspost oder eingescannt und per E-Mail an die für Sie zuständige Person​ im Dezernat Personalmanagement senden. 


Für Arbeitszeugnisse benötigt es einen expliziten Hinweis an das Dezernat Personalmanagement dieses auf den selbstgewählten Namen ausstellen zu lassen.  


Bei Fragen oder Unterstützungsbedarf im Zuge der Namensänderung und des Coming-out stehen Ihnen das Autonome Queerreferat als studentische Vertretung oder Wiebke Herter (wiebke.herter@hs-duesseldorf.de), Antidiskriminierungsbeauftragte an der HSD, gerne beratend zur Verfügung. ​




​ENGLISH VERSION​


​procedure for students

Trans, inter and non-binary HSD students can request a change of given name(s) and registered gender that reflect their gender identity – no matter if this change has been officially registered with the authorities yet. The changed name(s) and gender stated in the request form will be used on all official university documents (including student ID card, student travel pass (Semesterticket) and certificates) and communicated to other institutions (e.g. medical insurer) within the framework of data exchange required by law. Also all IT based services of the university (e.g. e-mail address, MS Teams, Moodle) will exclusively display the changed name(s) as stated in the request form.


To change your given name(s) and registered gender, only the completed and signed request form is required. 

​Please find the relevant request form here.


The English translation is available here to help you fill the German form. Please sign, scan and e-mail your request to susanne.hoffschulte@hs-duesseldorf.de or submit the signed form addressed to Susanne Hoffschulte at the SCC INFOPOINT.


For the communication with third parties (e.g. ticket inspectors, scholarship funding offices, health insurer, pension insurer, Federal Employment Agency (BA)) we recommend the additional use of a supplemental ID (in German only) issued by dgti (German association for trans and intersexuality) to have proof of a connection between your official identification documents and the documents showing your changed name(s) such as your student travel pass (Semesterticket) or your certificates of enrolment.

Please note: Please complete the German form. The English translation is intended to allow international readers a better understanding of the document. It is solely for information purposes and only the German version is legally binding.



procedure for staff

Trans, inter and non-binary HSD staff can also change their given name(s) and registered gender by submitting the relevant request form. Once the request is processed, only the changed name(s) and gender stated in the request form will be used in internal communication at the university. This applies to your e-mail address, MS Teams, HSD Card, the list of staff members on the HSD website, electronic time-tracking system, Moodle and all other systems connected to HSD identity management. Your official given name(s) and registered gender continue to be stored and used for any legal matters and in any official communication with other authorities (e.g. LBV, health insurer or pension insurer). 

Please find the relevant request form here​.


The English translation is available here to help you fill the German form. You can send the completed and signed form to the person responsible for handling your personnel matters (webpage in German only) in the Department of Human Resources Management, either via internal mail or via e-mail.


If you would like your changed name(s) to be used in your reference letter, you need to expressly ask the Department of Human Resources Management to do so.


In case of any questions or need of assistance with the change of name(s) and coming out, our Gender Diversity Action Team (gdat@hs-duesseldorf.de) and Wiebke Herter (wiebke.herter@hs-duesseldorf.de), Anti-Discrimination Counsellor at HSD, are happy to help.

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Please note: Please complete the German form. The English translation is intended to allow international readers a better understanding of the document. It is solely for information purposes and only the German version is legally binding.​